Részletek a hajónaplóból 2011. november 09 - 18.
A Társaság-szigeteken töltött öt hónapos várakozás után egyszer csak eljött a NAGY NAP, és megérkezett az új árbócunk! El sem tudom mondani, mennyire vártuk már, pláne hogy a ciklon-szezon is lassan, de biztosan érkezett, már-már lehetetlenné téve a továbbindulást. Felvetődött a gondolat, hogy még hat hónapig maradnunk kell, és én szinte éreztem, ahogy egyre több ősz hajszálacska bukkan elő hajkoronámból. Még hat hónap itt?!? Kizárt! Ha kell, továbbúszom – hisz eleget néztem Jennifert, ahogy nap mint nap tempózik a kék óceánban... Persze tudom, ez a „menekülési vágy” furcsának hangzik a zimankós Magyarországon, de ez az öt hónap pont elég volt arra hogy a lehetőségekhez képest mindent bejárjunk, megnézzünk víz alól és víz fölöttről, megpróbáljuk elsajátítani a nyelvet, megismerni a kultúrát és helyi barátokat szerezzünk, úgyhogy épp ideje volt, hogy vitorlát bontsunk.
Ahogy felkerült az árbóc, a vitorlázat és a kötélzet, egyből indultunk a próbaútra, ahol a végső símitások, beállítások történnek majd nem húztuk tovább az időt – a helyi „szakik” partra tétele után célba vettük a Csendes-óceán egyetlen szuverén királyságát, Tongát. A távolság Raiateától 1300 tengeri mérföld (durván 2400 km), hátszélben, ami még egy kezdő vitorlás számára is a boldogságot jelenti – azaz nincs csapkodás hullámokkal szemben, nincs „dülöngélés”, a szél hátulról éri a vitorlákat, így a hajó a hullámok hátán szörfözik előre.

De ez volt csak a kezdet... Másnap az autopilóta kezdett szórakozni velünk, ami egy ilyen hosszú úton igazan nem vicces – vagy csak nekem nincs humorérzékem... Ha nincs autópilóta, az ugyanis kézzel kormányzást jelent napi 24 órában, ami egy két fős legénység esetében igencsak megerőltető.. Általában hat órás ügyeletekre osztjuk a napot, de ebben az esetben ez lecsökken 2-3 órára, azaz nincs nyugodt alvás, se evés se pisiszünet... és még csak az út elején vagyunk!! Ripsz ropsz előkerültek a szerszámok és két napig tartó agy és fizikai munka segítségével, illetve az autópilóta darabokra szedésével és újra összerakásával sikerült ideiglenesen megoldani a problémát (miközben fogalmunk sem volt, hogy mi a hiba oka...:) és újra működésbe hozni legjobb barátomat. Sok vén tengeri medve nevet ad az autópilótájának, azóta már én is értem, hogy miért....
Brilliáns, most hogy újra működik minden, semmi sem állíthat meg minket!!!! gondoltuk– kivéve a szélcsend... Hat igen, ilyet én még nem pipáltam, mondaná a művelt francia... Egy tőlünk nem messze tomboló vihar következményeképp négy napig tartó totális szélcsendbe „futottunk” – persze van két motorunk is, mi baj lehet? kérdezhetnétek, de nem eszik olyan forrón a kását.. Még két motorral is az átlagsebességünk kevesebb, mint felével döcögtünk előre a perzselő napon. És hát lehet hogy a nemlétező szél csendes, de az árbóc, a bummrúd és az egy szánalmas kis vitorla össze-vissza csapkodása plusz a két motor zúgása minden, csak nem zene a füleknek....

Aztán egyik reggelre eltűnt, ami csak egyet jelenthetett: FÖÖÖÖÖÖLD!!!! És igen!!!

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése